• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۷ - ۰۱:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آمریکا با یکی از گران‌ترین تیم‌های ورزشی جهان به المپیک می‌رود

تقابل ملی‌پوشان ایران با تیم 2/6 میلیارد دلاری

حضور ستاره‌های نامدار NBA همواره یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های المپیک محسوب می‌شود و در این دوره هم اگر سایر نفرات برجسته بسکتبال در مسابقات حاضر می‌شدند جذابیت و هیجان این مسابقات به مراتب بالاتر می‌رفت.

تقابل ملی‌پوشان ایران با تیم 2/6 میلیارد دلاری

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی بسکتبال آمریکا به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو فهرست نفرات خود برای شرکت در این مسابقات را اعلام کرده که در این لیست نام نفراتی چون کوین دورانت و دامیان لیلارد دیده می‌شود. البته آمریکایی‌ها در این رقابت‌ها برخی ستاره‌های نامدار خود ازجمله لبران جیمز، استفن کری و جیمز هاردن را در اختیار نخواهند داشت اما همین تیم با ارزشی بیش از 2میلیارد دلار جزء گران‌ترین تیم‌های ورزشی دنیا محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در المپیک با تیم ملی بسکتبال ایران همگروه هستند و ملی‌پوشان کشورمان تقابلی جذاب و دیدنی برابر این تیم پرستاره پیش رو خواهند داشت.

 به‌دنبال چهارمین طلای پیاپی

تیم ملی آمریکا در سال‌های گذشته با توجه به اینکه همواره با تیمی متشکل از ستاره‌های NBA راهی این رقابت‌ها شده در بین مدعیان کسب مدال طلا بوده و به‌ندرت تیمی دیگر توانسته این عنوان را از چنگ این تیم خارج کند. از المپیک 1936 تاکنون تیم بسکتبال آمریکا تنها در سه دوره نتوانسته بر سکوی قهرمانی قرار بگیرد و البته در جریان المپیک 1980 مسکو نیز به‌‍‌دلیل اختلافاتی که آمریکا با شوروی بر سر اشغال افغانستان توسط این کشور داشت، در این مسابقات حاضر نشد. آخرین ناکامی آنها در المپیک به سال 2004 در آتن برمی‌گردد که در نیمه‌نهایی ناباورانه مغلوب آرژانتین شدند و درنهایت به مدال برنز دست یافتند. آنها در هر سه دوره اخیر مدال طلا را برای کاروان کشورشان به ارمغان آورده‌اند و در این دوره هم مدعی اصلی کسب این عنوان هستند.

آمریکایی‌ها درحالی به‌دنبال چهارمین طلای پیاپی المپیک هستند که در جام‌جهانی 2019 عملکرد چندان خوبی ارائه نکردند و درنهایت این تیم که بسیاری از نفرات نامدار خود را در اختیار نداشت با دو شکست برابر فرانسه و صربستان درنهایت در جایگاه هفتم این رقابت‌ها قرار گرفت. با این حال آنها برای رقابت‌های مهمی چون المپیک 2020 توکیو تیمی بسیار آماده و قدرتمند را آماده حضور در این مسابقات کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد عزم خود را برای جبران ناکامی در جام جهانی جزم کرده‌اند. از تیمی که دوسال پیش در آن مسابقات شرکت کرده بود تنها جیسون تاتوم و کریس میدلتون در ترکیب تیم اعزامی به توکیو حضور دارند و سایر نفرات تغییر کرده‌اند. 10 بازیکن دیگر عمدتا از چهره‌های نامدار و شناخته‌شده NBA هستند. نفراتی چون کوین دورانت که سابقه حضور در دو المپیک را در کارنامه دارد و در لندن 2012 و ریو 2016 با این تیم قهرمان شده بود. آمریکا در این مسابقات با ترکیب کوین دورانت، دامیان لیلارد، دوین بوکر، جیسون تاتوم، برادلی بیل، زچ لاوین، کوین لاو، دریموند گرین، بام آدبایو، کریس میدلتون، جرو هالیدی و جرمی گرانت حضور خواهد داشت که 6بازیکن این ترکیب در تیم آل‌استارز فصل اخیر رقابت‌های لیگ حرفه‌ای آمریکا حضور داشتند و لاو و گرین نیز پیش از این حضور در المپیک را تجربه کرده‌اند.

هدایت ستارگان آمریکا برعهده گرگ پوپوویچ، سرمربی شناخته‌شده آمریکایی خواهد بود که از سال 1996 تاکنون مربیگری تیم سن‌آنتونیو اسپرز را برعهده دارد. استیو کر، مربی وریرز همراه لوید پیرس و جی وایت دستیاران پوپوویچ در این مسابقات خواهند بود و به این مربی کارکشته کمک خواهند کرد، همچنین جری کولانجلو که سابقه مربیگری در تیم سانز را دارد، مدیر تیم خواهد بود.

این تیم یکی از 12 تیمی است که توانسته سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو را کسب کند. آنها در گروه  Aاین مسابقات و درکنار فرانسه، ایران و یک تیم دیگر قرار دارند که در مسابقات انتخابی پیش‌رو از بین 6تیم کانادا، چین، جمهوری‌چک، یونان، ترکیه و اروگوئه مشخص خواهند شد و در دو دیدار ابتدایی خود را به ترتیب برابر فرانسه و ایران به میدان خواهند رفت. دو تیم برتر این گروه راهی مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شوند که تیم ایران برای صعود به دور بعد کار بسیار سختی در پیش دارد و بیشترین امیدش به برتری در دیدار بسیار دشوار برابر فرانسه خواهد بود.

 غیبت ستاره‌های بزرگ

حضور ستاره‌های نامدار NBA همواره یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های المپیک محسوب می‌شود و در این دوره هم اگر سایر نفرات برجسته این رشته در مسابقات حاضر می‌شدند جذابیت و هیجان این مسابقات به مراتب بالاتر می‌رفت. شاید اگر المپیک در همان زمان مقرر خود و یک‌سال پیش برگزار می‌شد ترکیب آمریکا کاملا با آنچه امروز برای المپیک اعلام کرده متفاوت می‌شد اما درنهایت برخی ستاره‌ها تصمیم به کناره‌گیری از این تورنمنت و تیم اعزامی به المپیک گرفتند. استفن کری نخستین ستاره‌ای بود که رسما اعلام کرد در مسابقات المپیک حاضر نخواهد بود. پس از او لبران جیمز، یکی از برترین ستاره‌های تاریخ این ورزش و هم‌تیمی‌اش آنتونی دیویس در تیم لس‌آنجلس لیکرز نیز اعلام کردند تصمیمی برای حضور در المپیک ندارند و به این ترتیب جا برای دیگر نفرات باز شد. از طرف دیگر کریس پل و جیز هاردن دیگر ستاره‌هایی بودند که از تیم کنار کشیدند.

لبران جیمز انتظار می‌رفت همراه لس‌آنجلس لیکرز بتواند فصلی خود را در NBA داشته باشد اما در نخستین دور پلی‌آف آنها به‌دست فینیکس سانز حذف شدند تا فصل برای او و هم‌تیمی‌هایش خیلی زود به‌پایان برسد. جیمز پس از آن در کنفرانس مطبوعاتی‌اش از تصمیمش برای حضور در دنباله یک فیلم سینمایی خبر داد و همچنین گفت که تمایلی برای بازگشت به ترکیب تیم ملی برای حضور در المپیک توکیو ندارد، به این ترتیب مشخص شد یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های ورزش دنیا در المپیک غایب خواهد بود. او که بخش مهمی از فصل قبل را به‌دلیل مصدومیت مچش از دست داده بود، تصمیم گرفت در تابستان به‌جای حضور در این تورنمنت به مداوای مصدومیتش بپردازد تا در 36سالگی برای فصلی دیگر در NBA آماده شود.

استفن کری دیگر بازیکن نامداری است که تصمیم گرفت در این مسابقات حاضر نشود. استیو کر، سرمربی گلدن استیت وریرز در توضیح اینکه چرا فوق‌ستاره تیم تصمیم گرفت در تیم ملی حاضر نباشد، گفت: «من پیش از اعلام فهرست تیم ملی هم با کری و هم با گرین صحبت کردم. خواسته‌های کری به‌نظرم منطقی بود؛ چراکه این بازیکن در 33سالگی و با توجه به وضعیتی که دارد نیازمند استراحت بیشتری است و به نظرم نباید انتظار بیش از حدی از او داشت. بهترین تصمیم برای او این بود که در تابستان به تجدید قوا پرداخته و با سپری کردن تعطیلات درکنار خانواده‌اش برای فصل جدید آماده شود. به همین دلیل به خواسته‌اش برای عدم همراهی تیم ملی در المپیک احترام گذاشتیم.»

برای بسیاری از ستاره‌های NBA با توجه به دستمزد بسیار زیادی که از تیم‌های باشگاهی خود می‌گیرند حضور در المپیک در درجه دوم اهمیت قرار دارد و ترجیح می‌دهند برای حضور در این مسابقات مهم که به‌نوعی برای آنها مهم‌تر از مدال طلای المپیک است، کاملا آماده باشند. ستاره‌های NBA قهرمانی در این مسابقات را که مهم‌ترین رقابت‌های این رشته محسوب می‌شود، بسیار ارزشمند می‌دانند و به همین دلیل بارها و به دلایل مختلف از حضور در مسابقات المپیک کنار کشیده‌اند. پرافتخارترین بازیکن آمریکایی در المپیک کارملو آنتونی، ستاره دنور ناجتز و نیویورک نیکز است که همراه آمریکا در 4 المپیک حضور داشته و حاصل آن سه مدال طلا و یک برنز بوده است، پس از او دیوید رابینسون و لبرون جیمز هرکدام با دو طلا و یک برنز قرار دارند.

 اعتراض به حضور بازیکن سفیدپوست

براساس گزارشی که سایت ESPN منتشر کرده است ارزش تیمی که آمریکایی‌ها برای حضور در المپیک آماده کرده‌اند بالغ بر 2.6میلیارد دلار است. البته این ارزش‌گذاری براساس قیمت بازیکنان به‌علاوه دستمزدی است که دریافت می‌کنند. در این میان کوین دورانت با دستمزدی 40میلیون دلاری در فصل گذشته بیشترین درآمد را در بین این ستاره‌ها داشته است و پس از او میدلتون قرار دارد که 33میلیون دلار حقوق می‌گیرد، لیلارد دیگر بازیکن پردرآمد این تیم است که دستمزدش از تیم پورتلند تریل بلیزرز به 31.5میلیون دلار بالغ می‌شود.

البته اعزام این تیم پرستاره به المپیک بدون انتقاد هم نبوده و جالن رز، کارشناس شبکه ورزشی ESPN معتقد است آمریکایی‌ها برای اینکه تیم‌شان کاملا متشکل از بازیکنان رنگین‌پوست نباشد، تصمیم گرفته‌اند کوین لاو را در ترکیب تیم خود قرار دهند تا یک بازیکن سفیدپوست هم در این تیم حاضر باشد. او در این‌باره گفت: «به‌نظرم تیمی بسیار خوب و آماده را برای المپیک تدارک دیده‌ایم و اصلی‌ترین شانس کسب مدال طلای این مسابقات خواهیم بود. با این حال یک اتفاق در این فهرست مرا ناراحت می‌کند. حرفی که من درباره این فهرست دارم، این است که کوین لاو تنها به این دلیل در فهرست قرار دارد که سفیدپوست است و به‌نوعی برای رعایت سهمیه‌ها بوده است. آنها می‌ترسیدند تیمی تماما سیاه‌پوست را راهی این مسابقات کنند و این بسیار ناراحت‌کننده است. هرکسی که رقابت‌های امسال را دیده باشد می‌داند که لاو جزء بازیکنان درخشان این فصل نبوده و نفرات بهتری از او در این رقابت‌ها حضور داشتند. به‌نظرم بازیکنان شایسته‌تری نسبت به او وجود داشتند که می‌توانستند در تیم آمریکا حضور داشته باشند. این نظر من است و باید این جایگاه به نفر شایسته‌تری می‌رسید. شاید دیندری آیتون، سنتر فینیکس سانز می‌توانست انتخاب به‌مراتب بهتری از لاو باشد. او فصل خوبی را همراه تیمش سپری کرد و یکی از بازیکنان موثر این فصل بود. متاسفم که چنین تصمیماتی در تیم ملی گرفته می‌شود.» البته آمریکایی‌ها در المپیک 2016 تیمی را روانه مسابقات کردند که هیچ بازیکن سفیدپوستی در ترکیب خود نداشت و درنهایت موفق به کسب عنوان قهرمانی این مسابقات شدند اما این‌بار تصمیم گرفتند تغییراتی در این زمینه اعمال کنند.

رقابت‌های لیگ بسکتبال آمریکا این روزها مراحل حساس و سرنوشت‌ساز خود را سپری می‌کند و دو تیم آتلانتا هاوکس و میلواکی باکس فینال کنفرانس شرق این مسابقات را انجام می‌دهند که تا پیش از مسابقات بامداد امروز، دو تیم یک – یک مساوی بودند. در کنفرانس غرب نیز دو تیم لس‌آنجلس کلیپرز و فینیکس سانز موفق شدند به فینال راه پیدا کنند. این دو تیم تاکنون 4 مسابقه از 7 بازی پیش‌بینی‌شده را برابر هم برگزار کرده‌اند که سانز فعلا 3 بر یک از حریف خود پیش است و تنها به یک پیروزی دیگر برای رسیدن به فینال مسابقات نیاز دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک